Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
16 Jun 2009

Binjai

Hirisan binjai dan sambal belacan

Inilah rupa buah binjainya

Khamis lepas semasa balik ke Melaka, kitorang ikut jalan biasa atau jalan kampung. Selalunya kiorang ikut highway. Sampai je di Ayer Hitam kitorang berhenti, aku bercadang nak mencari barang-barang kraftangan. Sedang aku berjalan-jalan ternampak pulak orang jual buah binjai ni. Apalagi aku beli la sebab aku memang suka buah ni terutamanya kalau buah ni dibuat jeruk. Sekilo harganya RM8. Aku beli 3 biji. Ngam-ngam timbangannya sekilo.

Sampai je kat kampung, kebetulan perut tengah lapar aku buat sambal belacan pastu letak binjai, goreng ikan dan makan dengan nasi panas. Fuhhh...memang sedap sehingga menambah-nambah nasi. Makin tembam la aku huhuhu...

6 patah-patah kata:

dina berkata...

jieda, aku dah lama tak makan buah binjai ni, kat kampung aku dah takde dah buah ni... wei, ada lagi kat kampung kau ek. Bila la aku nak merasa makan sambal binjai ni lagi... kecur liur aku!

Jieda berkata...

Isshhhh...memang kecur la.Dah la rasanya masam-masam manis hehehe

HASNAH berkata...

kat kg sy banyak dijual buah ni...tp skrang bukan musim...tp saya x suka bau dia yg kuat....

Sulela berkata...

Hmmmm...tak penah makan la buah neh...

ejazarahome berkata...

adeshhhhh.....meleleh air liur den tgk binjai ni...
dah lama x balik kg so dah lama gak x mkn buah ni.... biasanya buat mcm sambal n jeruk, pastu simpan dlm peti ais bg sejuk...fulamak, dah ngadap binjai jeruk ni, sapa lalu pun dah x nmpak..huhuhu

Jieda berkata...

dina.. aku dah ajak suami aku cari binjai ahad ni.Kalau ada aku belikan untuk ko sekali.

Hasnah.. bau tu yang sedap kak hehehe

lela..sedap lela,try la makan.Ko mesti suka.

Eja..Fuhh...tu lagi sedap kalau makan lepas kuar dari peti ais.Isshhh...kecur la pulak hehhe