Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

18 Jun 2010

Buah Mempelam

Salam semua.. masa aku berblogwalking ke blog cheximm, aku ternampak buah mempelam kat dalam blog dia yang sedang berbuah lebat di rumahnya. Tak boleh nak bayangkan rasanya yang masam-masam ditambah pula dengan baunya yang wangi, aku ni memang pantang sikit pasal mempelam muda ni. Bisa buat aku kecur. Kat rumah, aku ada tanam pokok mangga tapi jenis mangga epal. Mangga tu aku kureng sikit. Tak berapa nak menggiler sangat.Pastu aku pun call la makcik aku di kampung tanyakan buah mempelam yang ditanam kat rumah kampung nenek aku tu. Bila diberitahu pokok pelam tu dah berbuah, apalagi.. aku suruh poskan buah tu ke aku. Nak gi amik sendiri jauh tu. Johor ke Terengganu. Baiklah aku gunakan khidmat kurier.



Terima kasih buat tok pak yang sudi mengait buah ni, buat pakcikku yang sponsor duit kurier dan auntie mila yang tolong poskan. Ni baru 1st round, nanti ada yang 2nd round pula ye hehehe...



Buah pelam ni hanya bertahan satu hari setengah je. Sebabnya... aku dah habiskan kesemuanya. Nasib baiklah kat rumah tu takde yang minat. Biasanya aku makan cicah garam. Hisshh..taknak citer lebih-lebih nanti aku kecur pulak. Aku pernah dengar orang kata kalau buah ni dicampurkan ke dalam sambal belacan, bila berbuah sekali lagi buahnya tak cantik. Isi buah tu akan busuk dan berulat. Betul ke?

Biarpun dah lama buah ni habis, entri ni dibuat kerana aku saja nak suruh peminat tegar buah mempelam ni kecur hehehe...jangan mare.

30 patah-patah kata:

SufatihaNur berkata...

salam..haha dasyatnye peminat pelam ni..smpai sggup kurier...

Unknown berkata...

ui...mmg sedap tu...aku pun minat buah ni...tambah2 yg dah tua2 skit tu...

Ibnu Rashid berkata...

adoooooooooooooooi... meleleh leleh nie .... ayaq liayoq...

hudhud berkata...

tak masam ke? hehe

rutikeben berkata...

waaaaaa
nasib tak pos durian..hehehe

jack berkata...

wah...johor-terengganu? mesti mahal kne bayar kurier tu. neways mangga baik utk kesihatan :D

XYZ berkata...

perghhhhhhhhhhhhhh cayalah kak buah pelam naik lori skynet kui3

slmt mkn buah pelam

Jieda berkata...

Mrs Infinity ~ haritu try jugak cari kat sini tapi tak jumpa la.tu yang mintak poskan buah tu hehehe

Jieda berkata...

Hasmadi ~ perrgghhh..tu pun sedap juga

Jieda berkata...

Ibnu Rashid ~ oppss..nah tisu ni.wat lap air liur hehehe

Jieda berkata...

hudhud ~ mau tak masam.tapi masam tu yang sedap

Jieda berkata...

rutikeben ~ kat kg tu takde pokok durian la,kalau tak boleh juga kalau diposkan he3

Jieda berkata...

jack ~ tak tau la mahal ke tidak ye maklumlah dah ada org sponsor duit posnya.

Jieda berkata...

MissXYZ ~ saje nak bagi buah tu jalan jauh sikit sebelum kena ngap hehehe

iniAKU berkata...

haha, sangat sedap. sy pon ade buat post ni dlu :)

http://sapekahsaya.blogspot.com/2010/06/bila-nafsu-memuncak.html

mamaarifakeemaisy berkata...

Ya Allah..mempelam..bestnyer! ^_^ terus terliur ni..

Syida berkata...

courier mempelam?
ni baru 1st time tgk.

Unknown berkata...

Tengok je pun dh rsa masam . hihi

Tanpa Nama berkata...

akak...bestnye buah ni..nak jugak

mdhafiz berkata...

kirim salam kt kakak buah mempelam.. heheh..
salam kenal dr saya, hafiz :)

Mrs. Q! berkata...

erk!
saye dah kecur ni kak
yg 2nd round meh sket ye
hehe

siap kurier lg
cayalah
hidup mempelam!

Jieda berkata...

iniAku ~ nanti akak terjah entri tu


mamalieyna ~ kalau dah terliur,kena gi cari tu hehehe

Jieda berkata...

SyidaMislan ~ begini la bila teringin sangat nak makan.sampai sanggup suh dikurierkan

Jieda berkata...

Dhada ~ hehehe..mesti tebayangkan rasa masam tu ye

Jieda berkata...

Ellis ~ alamak..buahnya dah habis la ellis


Mohd Hafiz ~ salam kenal juga dari akak

Jieda berkata...

Kie-yu ~ boleh..nanti akak hantarkan ye

Nekmo berkata...

wah..dasyat tol kak jieda ni..hehe..siap pos buah pelam..hehe..
tapi,buah pelam mmg sedap ar..
isyh..terliur tgk..huhu

Fane Davis berkata...

hebatnya....mengidam ka??sampai kena pos lagi tuh??hehhe

Nur -al- Ain berkata...

fuhhhh.. mmg kecuq! dh lame tak dapat ni mangge epal.....

Mat Pian berkata...

err.. pernah mkn mempelam harumanis tak? buah ni ada kat perlis dan utara kedah je.. kalau tnm kat lain2 tempat.. rasa x sama.. dan kureng sedap..

nak tau pasai buah mangga harumanis ni.. pegi le lawat kat blog sy.. atau klik kat link ni >>> http://itsmepian.blogspot.com/2010/05/mempelam-harumanis.html