Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
15 Oktober 2010

Kek Batik Yang Tak Rupa Batik


Salam semua.. aku memang minat la sangat-sangat ngan kek ni. Tengok tu lapisan kek aku, rasanya coklat lebih tebal dari biskut. Sebenarnya masa ni, aku beli biskut marie dalam peket. Aku dah bagi kat anak-anak aku sorang 2 keping. Pastu aku pun ke depan jap. Bila aku ke dapur semula, biskutnya dah tak banyak. Rupa-rupanya si kuat makan a.k.a Balqis dah ngap hu3. Nak taknak aku guna je la biskut yang ada. Kek ni walaupun cara pembuatannya mudah tapi aku memang jarang sangat buat. Sebab.. biasalah. Nak buat kena ada mood. Kalau mood MALAS datang, semua tak menjadi he3.

Bahan-bahannya *ini bagi yang baru nak belajar, yang dah tau tu, korang terus beli barang pastu buat sendiri ye*

Mentega 250gm
Susu Pekat 3/4 tin (tin yang biasa)
Milo 1 peket kecil
Serbuk koko 2 sudu besar
Biskut marie (korang agak2 la dengan adunan, jangan terlebih atau terkurang)

Cara buatnya
Mula2 cairkan marjerin di atas api yang kecil
Kemudian masukkan milo, susu pekat dan serbuk koko, kacau sampai semuanya bersatu padu
Pastu tutup api dan masukkan biskut marie.
Biskut marie ni terpulang samada nak susun selapis demi selapis atau hancurkan dan masukkan ke dalam adunan. Ikut pada kreativiti korang.
Kemudian biarkan dulu, bila dah suam-suam kuku, bolehlah simpan di dalam peti besi oppss..peti ais.
Dah habis, amik pisau, potong kemudian makan.
Nyumm..nyumm..

Selamat mencuba ye...



10 patah-patah kata:

Kie-yu berkata...

kie-yu pun suke kek batik
shedap sgt :D

mahira oya berkata...

xde rupe tp ade rase ok la tu..

Jieda berkata...

Kie-yu ~ sama la ngan akak.antara kek yang tersedap he3

Jieda berkata...

Mahira ~ betul tu he3

liyanadiabu berkata...

sedapnyer..dah lm xbuat..last buat masa zaman anak dara..huhuhu

Nazz@Purple berkata...

ape dikisah rupa..janji sodap;)

darkbatman berkata...

kek batik my fevret.. nk buat x reti..kedai la jwbnye mencari.ahaha

anyss berkata...

Salam,
Balqish makan biskut, tak pe la...tak la sakit hati. Bukannya dia rosakkan atau tabur atas lantai ;)

Bila gamaknya mak balkish nak antor ke Bangi kek batik ni ya hu huhu terbau-bau je kek ni la la la

ASSOYFINGER67 berkata...

kao..hieee....aku lapar nie huhu

zaL_cdpx berkata...

wa suka gler kek nie ! tp nk bt malas