Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

21 Ogos 2010

Nabi Ibrahim Membina Kaabah


Salam.. masih lagi nak ceritakan kisah rasul di sini. Kali ni kita bercerita kisah Nabi Ibrahim. Aku suka sangat cerita ini.

Allah memerintahkan Nabi Ibrahim membangunkan Baitul 'Atiq, iaitu masjid bagi manusia menyembah Allah. Ulama salaf mengatakan setiap tingkat langit terdapat sebuah rumah. Penduduk langit beribadah kepada Allah di rumah itu. Kerana itulah Allah memerintahkan Nabi Ibrahim membuat bangunan seperti itu di muka bumi. Inilah kisah pembangunan Kaabah oleh Nabi Ibrahim yang dibantu putera baginda, nabi Ismail.

Kisah bermula apabila nabi Ibrahim membawa isterinya Hajar, ke Makkah. Ketika itu, Hajar masih menyusukan Ismail. Nabi Ibrahim kemudian meletak Hajar dan Ismail di bawah pohon besar tetapi tiada sesiapa di situ termasuk sumber air. Nabi Ibrahim hanya meninggalkan kurma dan bejana berisi air. Ketika Nabi Ibrahim hendak pergi, Hajar mengikuti dari belakang dan bertanya, ''Wahai Ibrahim, ke mana engkau akan pergi? Apakah engkau akan meninggalkan kami di lembah ini yang tiada sesiapa dan makanan apa pun?''. Hajar mengucapkan berkali-kali, namun Nabi Ibrahim tidak menghiraukannya. Hajar bertanya lagi, ''Apakah Allah yang memerintahkan engkau berbuat ini?'' Nabi Ibrahim menjawab, ''Ya''. Hajar lalu berkata, ''Dia tidak akan membiarkan kami''. Hajar kemudiannya kembali.

Di daerah Tsaniah, ketika kelibatnya hilang dari pandangan keluarga, Nabi Ibrahim berdoa: ''Ya Allah, sesungguhnya aku menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati. Ya Rabb Kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan solat, maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur''.

Ketika persediaan air mereka habis, Hajar pun mencari air untuk dia dan puteranya. Dia ke bukit Safa, mencari-cari adakah orang di sana, namun tiada sesiapa ditemui. Oleh kerana itu, di dalam ibadat haji terdapat ibadat namanya Saei, iaitu berlari-lari kecil dari Safa ke Marwah sebanyak tujuh kali. Apabila sampai ke Marwah, Hajar mendengar suatu suara. Lalu dia berkata, ''Diamlah''. Dia mendengar suara itu lagi lalu mencarinya dan berkata, ''Aku mendengarmu, apakah engkau dapat memberikan bantuan?''.

Ternyata dia berada bersama malaikat di tempat di mana terdapat air zam-zam. Lalu, malaikat itu menggali tanah hingga akhirnya muncul air. Dia mendapatkan air itu dan mengisi ke dalam benjananya dan kembali ke Ismail dan menyusuinya. Malaikat berkata kepada Hajar, ''Janganlah engkau takut disia-siakan, kerana di sini akan dibina sebuah rumah oleh anak ini dan bapanya. Sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan keluarganya''.

Selepas beberapa waktu berlalu, serombongan suku Jurhum datang ke tempat itu dan tinggal di sekitar air zam-zam bersama Hajar dan Ismail. Ia atas izin Hajar. Sementara itu Nabi Ismail kian meningkat dewasa dan belajar bahasa Arab dari suku Jurhum. Baginda berkahwin dengan salah seorang wanita mereka. Diceritakan bahawa tidak lama kemudian, Hajar meninggal dunia. Nabi Ibrahim datang menjenguk Nabi Ismail dan isterinya.

Nabi Ibrahim bertanya kepada wanita itu ke mana Nabi Ismail. Isterinya menjawab, ''Dia mencari nafkah untuk kami''. abi Ibrahim bertanya keadaan mereka. Isteri nabi Ismail menjawab, ''kami hidup dalam kesempitan dan kemiskinan.'' Mendengar jawapan itu, sebelum pulang Nabi Ibrahim berpesan kepada wanita itu menyampaikan salam kepada Nabi Ismail dan berpesan agar Nabi Ismail mengganti pegangan pintunya.

Selepas Nabi Ismail pulang ke rumah, isterinya menceritakan peristiwa tadi dan menyampaikan pesanan Nabi Ibrahim kepada suaminya. Mendengarkan hal berkenaan, Nabi Ismail berkata kepada isterinya, ''Itu tadi adalah bapaku. Dia menyuruhku untuk menceraikanmu, maka kembalilah engkau kepada orang tuamu''. Nabi Ismail pun menceraikan isterinya sesuai dengan pesan Nabi Ibrahim dan kemudia berkahwin lagi dengan seorang wanita dari Bani Jurhum.

Selepas beberapa waktu, Nabi Ibrahim kembali mengunjungi Nabi Ismail. Namun, Nabi Ismail tiada di rumah. Nabi Ibrahim pun menemui isteri Nabi Ismail yang baru. Beliau bertanya di mana Nabi Ismail sekarang. Isterinya menjawab Nabi Ismail sedang mencari nafkah. Nabi Ibrahim juga bertanya keadaan mereka. Wanita itu menjawab mereka baik-baik saja sambil kemudian memuji Allah. Nabi Ibrahim bertanya makanan serta minuman mereka.

Wanita itu menjawab makanan mereka adalah daging, dan minuman adalah air. Maka Nabi Ibrahim mendoakan mereka, ''Ya Allah berkatilah mereka pada daging dan air''. Selepas itu Nabi Ibrahim pergi dari rumah Nabi Ismail. Namun, Baginda berpesan kepada wanita itu agar Nabi Ismail memperkukuh pegangan pintunya.

Ketika Nabi Ismail pulang, beliau bertanya kepada isterinya, ''Adakah tadi orang yang bertamu?'' Isterinya menjawab, ''Ada, seorang tua yang penampilannya baik''. Dia memuji Nabi Ibrahim. ''Dia bertanya kepada diriku, maka aku jelaskan keadaanmu kepadanya. Dia juga bertanya kehidupan kita, dan aku jawab kehidupan kita baik-baik saja''. Nabi Ismail kemudian bertanya, ''Adakah dia berpesan sesuatu kepadamu?'' Isterinya kembali menjawab, ''Ya, Dia menyampaikan salam kepadamu dan meyuruhku mengukuhkan lagi pegangan pintumu''.

Nabi Ismail berkata, ''Itu adalah ayahku dan engkau adalah pegangan pintu itu. Beliau menyuruhku untuk tetap berkahwin denganmu (menjagamu)''. Ketika Nabi Ismail meraut anak panah, Nabi Ibrahim pun datang. Nabi Ismail bangun menyambutnya dan mereka saling melepaskan rindu. Selanjutnya, Nabi Ibrahim berkata ''Wahai anakku, sesungguhnya Allah menyuruhku menjalankan perintah.'' Ismail menjawab, ''Lakukanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu''. ''Apakah engkau akan membantuku?'', tanya Nabi Ibrahim.

''Aku pasti akan membantumu'', jawab Ismail. Nabi Ibrahim kemudian menunjuk ke tompokan tanah yang lebih tinggi dari yang sekitarnya. Baginda berkata, ''Sesungguhnya Allah menyuruhku membuat rumah di sini''. Pada saat itulah, Ismail mulai mengangkut batu sementara Nabi Ibrahim memasangnya untuk membina Baitullah. Selepas bangunan tinggi, Ismail membawakan sebuah batu untuk menjadi pijakan bagi Nabi Ibrahim. Batu inilah yang akhirnya disebut sebagai maqam (tempat berdiri) nabi Ibrahim.

Mereka bekerja dan berdoa ''Wahai Tuhan kami terimalah dari kami (amalan kami) sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui''. Sampai akhirnya Kaabah pun berdiri di bumi Allah.

4 patah-patah kata:

alia berkata...

nice info....thanks

Tanpa Nama berkata...

sronok dgr kisah nabi2 ;)

Jieda berkata...

alia ~ sama-sama

Jieda berkata...

sue@p.l.e.i.a.d.e.s ~ memang seronok.