Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

17 Ogos 2010

Kilat Musnahkan Kaum Tsamud

Salam semua.. rutin pagi setiap pagi bila sampai opis mesti baca suratkhabar. 1st baca Harian Metro dulu.. tajuk utama harini EMPAT BERANAK MAUT NAHAS. Sedihnya baca kisah tu. Semoga roh-roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Kemudian aku baca kisah rasul yang terdapat dalam Harian Metro ni dan seperti biasa aku copy dan paste cerita tu untuk panduan aku dan yang lain. Bukannya apa, aku rasa kalau aku savekan kat dalam blog lebih selamat. Bila-bila kalau aku nak baca aku cari je kat dalam blog ni.


Kaum Ad sudah lenyap dan selepas sekian lama muncul pula kaum Tsamud mendiami negeri yang sama. Negeri yang musnah itu dibangunkan semula hingga menjadi lebih maju daripada sebelumnya dengan hasil bumi melimpah ruah. Kehidupan kaum Tsamud tidak ubah seperti Ad, tidak mensyukuri nikmat Allah malah dengan bangga dan tinggi diri menonjolkan kekayaan dimiliki. Bagi mereka harta yang dimiliki kekal selama-lamanya.

Harta benda dan keseronokan duniawi menyebabkan mereka lupa diri sehingga menjadikan batu sebagai tempat pemujaan. Batu yang disembah itu diberi nama seperti Wad, Jad, Syams, Manaf, Manat dan al-Lata. Akidah mereka terpesong, lalu Allah mengutuskan nabi Salleh untuk menunjukkan jalan kembali kepada kebenaran, iaitu mengakui Allah yang berhak disembah, bukan berhala yang tidak mempunyai sebarang kuasa. Kaum Tsamud yang hidup selesa menolak Nabi Salleh. Segala yang diucapkan Nabi Allah itu ditentang mereka, malah bagi mereka Salleh terkena ilmu sihir sehingga sanggup mengaku sebagai utusan Allah.

Suatu ketika, mereka bersemuka dengan Nabi Salleh untuk melihat bukti kenabiannya. Kalangan mereka mencabar nabi Salleh dengan berkata ''Jika kamu dapat mengadakan mukjizat, kamu memang benar nabi. Jika tidak, kamu bohong''.

Kerana dicabar, nabi Salleh segera berdoa kepada Allah supaya dikurniakan mukjizat. Allah makbulkan permintaan itu dan memerintahkan Nabi Salleh mengumpulkan kaumnya (Tsamud) di kaki gunung. Di kaki gunung nanti bakal muncul seekor unta betina luar biasa yang cantik, besar dan gemuk malah ia tidak pernah dilihat sebelum ini. Namun, unta itu tidak boleh diganggu sesiapa. Janji Allah ditunaikan dan orang beriman makin bertambah imannya, manakala orang kafir di kalangan kaum berkenaan yang penuh dengan perasaan dengki makin marah, lalu merancang membunuh unta terbabit.

Pemimpin mereka menjadikan wanita muda lagi cantik sebagai perangsang kepada mana-mana lelaki supaya melakukan kerja terkutuk itu. Seorang wanita cantik bernama Shaduq binti Mahya tampil dan dia mahu menyerahkan kehormatannya dengan sepuas-puasnya kepada lelaki bernama Masdak Ibn Hajar dengan syarat lelaki itu membunuh unta terbabit. Di samping itu, seorang perempuan tua derhaka juga menyatakan hasratnya, mahu menyerahkan kehormatan anak gadisnya kepada lelaki bernama Qudar Ibn Salif jika berjaya membunuh unta yang dilarang Allah itu.

Berikutan tawaran itu, kedua-dua lelaki terbabit menyahut cabaran membunuh unta berkenaan. Unta itu mati selepas ditusuk dengan pedang hingga terburai susunya. Masdak dan Qudar sungguh girang kerana membunuh unta itu lal menemui pemimpin mereka dan masing-masing menagih gadis cantik berkenaan yang dijanjikan sebagai ganjaran.

Tindakan membunuh unta itu jelas menunjukkan mereka melampaui batasan. Mereka sengaja mendustakan firman Allah, yang memberikan peringatan kepada sesiapa membunuh unta itu bakal menerima balasan. Mereka pula langsung tidak menyesal atas pembunuhan itu, malah mempersendakan Nabi Salleh. Lalu Nabi Salleh berkata: ''Kamu sebenarnya melakukan dosa. Sekarang kamu hanya boleh bergembira tiga hari atas kematian unta itu. Selepas tiga hari, yang dijanjikan Tuhan akan datang dan bukanlah ini janji palsu''.

Belum sampai tiga hari, mereka datang lagi kepada Nabi Salleh dengan menghamburkan kata-kata: ''Percepatkanlah datangnya seksa yang kamu janjikan itu''. Sehari sebelum genap tempoh dijanjikan Nabi Salleh itu, mereka mengadakan mesyuarat tergempar secara rahsia bagi membunuh Nabi Salleh pada malam itu juga, namun utusan Allah itu terselamat.

Masa yang dijanjikan sudah tiba. Belum sempat mereka berbuat apa-apa, petir dan kilat sambar menyambar. Berikutan petir itu terlalu kuat, bukan saja mereka, malah rumah dan bangunan yang didirikan mereka turut ranap. Peristiwa kaum Tsamud menerima seksaan itu digambarkan dalam surah al-Haqqah, antaranya berbunyi: ''Ada pun kaum Tsamud, maka mereka dibinasakan dengan luar biasa''.

3 patah-patah kata:

Kie-yu berkata...

insaf bce entri akak ni
huuuu
muhasabah diri sekejap

Jieda berkata...

Kie-yu ~ semoga menjadi pedoman buat kita

wan syamilah berkata...

subhanallah....