Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
07 Disember 2009

Asal Usul Hantu

Asal usul hantu… Ngeri tak tajuk ni? Hahahahaha.. Jom kita tengok..

1. Hantu Raya - Berasal dari Tanah Melayu. Dipercayai terkorban di dalam satu kemalangan jalan raya, sebaik saja keluar dari Pudu Raya untuk pulang berhari raya… … .kegemarannya mencuri kuih kuih raya. Tempat menginapnya disyaki di balai - balai raya.

2.Hantu Langsuir - Dikenal pasti berasal dari Tanah Seberang. Ceritanya bermula di suatu pagi raya bila seorang suri rumah sedang memasang langsir lalu terjatuh dari tingkap, terus mati. Selepas itu, dia selalu datang menjeguk langsirnya. Hobinya bermain aumm cak di tepi langsir.

3. Hantu Stokin - Berasal dari kawasan perindustrian Shah Alam. Merupakan seorang taukeh stokin yang berjaya sehingga lupa rumah tangga. Hidupnya asyik dengan stokin. Tidur stokin, makan stokin, minum stokin sehinggalah kawan kawan menggelarnya Hantu Stokin.

4. Hantu Jerangkung - Di percayai berasal dari Tanah Besar China. Ia bekerja sebagai penjerang kangkung di sebuah restoran. Hari hari kerjanya jerang kangkung dalam sebuah periuk besar. Satu hari seorang kawan menyergahnya dari belakang, kerana terlalu terkejut ia jatuh dalam periuk itu. Perkataan akhirnya ialah 'jerang… ..kung', jadilah Hantu Jerangkung. Hobinya mencangkung dan tempat tinggalnya dalam almari, sebab tu le ada lagu 'Jerangkung Dalam Almari'.

5. Hantu Pontianak - Disyaki berasal dari India. Seorang lelaki, Mr. Ponti mendapat seorang anak perempuan yang sangat hodoh. Orang kampung selalu menyindir anak ponti ini. Ponti punya anak - Ponti punya anak - Ponti punya anak. Ponti sangat malu dan mengurung anaknya. Selepas 5 tahun, anaknya keluar dari rumah dan terkejutlah seorang nenek, Oi! Pontianak… Lekatlah nama pontianak.

6. Hantu Penanggal - Seorang ibu tiri yang kejam, hobinya menanggalkan kain anak tirinya selain kain lakinya. Dah terbiasa dia rasa seronok pulak. Dia melebarkan hobinya dengan menanggalkan kain orang orang kampung. Hebohlah satu kampung 'Lari..lari… ..Penanggal'. Bila dia melihat sesuatu yang menarik seperti kurap, panau, kayap dan anu… ..dia pun mengilai semahunya.

7. Hantu Pocong - Berasal dari Puchong. Nama sebenarnya Amat Garpu. Dia ni suka sangat menipu, senang cerita… kaki cong le. Bila dia mati terlompat lompatlah dia, nak pergi cong orang. Pucong! Pucong!

11 patah-patah kata:

azieazah berkata...

Mak aiii... banyaknyer spesis depa nih...

Pasni cari lak asal usul Hantu Susu, Hantu Manja, Hantu Ayor... hahahaha...

maiyah berkata...

hehe.. antu mcm2 antu, jgn jadi antu dah

ZIANA ♥ FARREL berkata...

hahahhahahaha..lawakla kak..

Jieda berkata...

kak azieazah..yang ada ni spesis hantu yang glamer je hehehe

hantu manja camner pulak ye

zia berkata...

aik..sejak bila jadi penyiasat hantu2 ni..kihkihkih

Jieda berkata...

kak maiyah..isshhh...takde la hehehe

Jieda berkata...

ziana..jangan sampai gelak tergolek depan pc ye hehehe

Jieda berkata...

zia..la..dah lama.takkan ko tak perasan hehehe

Kamsiah berkata...

laa..ada asal usul rupanya ya..hantu bungkus gamaknya suka mkn tepung bungkus kut hehe

Jieda berkata...

kak kamsiah..agaknya kot hehehe

dina berkata...

kalau antu susu, sah2 kuat minum susu... antu kum2 apa lak asal usulnya ek... hehehee