Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
25 Januari 2011

Limau Mandarin dan Khasiatnya

*gambar dicopy dari google*

Salam... raya cina lagi seminggu lebih je nak tiba. Harini nak cerita pasal limau mandarin. Bila tiba raya cina pasti je ada buah limau mandarin ni. Antara buah kesukaan aku.. terutama kalau dapat yang rasanya manis, memang berbiji-bijilah aku makan dalam satu masa. Biasanya seperti tahun-tahun yang lepas, kitorang kat opis ni dah dapat berbiji-biji limau mandarin. Setiap hari ada je supplier yang menghantar tapi tahun ni bukan setakat buah, bau pun takde kat opis ni hu3. Tapi takpe... kat pasaraya dan kedai-kedai kan banyak so, aku akan beli je. Sambil tu baru lepas tadi aku google khasiat buah limau mandarin ni dan di sini aku berkongsi info ngan korang

''Kandungan Vitamin C yg tinggi dikatakan mampu melindungi tubuh dari serangan kanser, merangsang pengaliran darah dan mempercepatkan kesembuhan luka dalaman dan luaran. Nilai kalsium yg tinggi pula menguatkan gigi dan amat mujarab meningkatkan ketahan badan terutama tulang dari ancaman penyakit pereputan gigi dan osteoporosis. Antioksida dapat melindungi kulit dari bahan radikal bebas justeru melambatkan proses penuaan. Jus limau mandarin dikatakan mampu mengubat asma, tuberkulosis, demam, penyakit bronkitis dengan merangsang saline dalam paru2 untuk melegakan dan mengeluarkan kahak berlebihan dan melindungi paru2 dari dijangkiti virus semula. Mujarab mengatasi masalah penghadaman terutama sembelit dan kronik dispepsia.''

*info khasiat dapat dari sini*


Jangan Segan-Segan Klik ye.Gerenti best.

8 patah-patah kata:

SyidaGorjes berkata...

tapi tak bole makan banyak.nanti sakit tekak.

kakngah berkata...

tadi ikut abem g beli brg kt hardware, dpt limau sekotak..
baru cadang2 nak membeli... hihihi!!!

azieazah berkata...

Dengar citer, tahun ini pasaran limau agak teruk, harga begitu tinggi kerana faktor dari luar esp. China. Bencana alam kot...

Sebab tu tak ramai orang beli banyak. Beli buat makan sendiri jer kot.

E.d.Y berkata...

xde org nak bagi limau free ke tahun ni

aleen aiden berkata...

alin sker giler limau mandarin!kadang2 klo xde keje colek ngan garam+lada pon jadi.hu3

Normi Ali berkata...

sedap limau ni, tp kalau lebih makan boleh cerey berey tau =D

mr.curly berkata...

oo byk gak khasiat nye ye..thanks 4 d info..

redzuan berkata...

mmg sodap dimakan begitu saja. byk rupa khasiat limau ni . nice sharing :)

TIPS: 8 CARA MENINGKATKAN TRAFFIK KE BLOG SECARA BERTERUSAN