Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Pages

28 Oktober 2009

Manual Kitchen Compost

Pagi tadi masa tengok MHI aku berminat dengan satu iaitu pengkomposan sisa dapur. Kalu sesiapa yang follow MHI pagi tadi aku rasa korang tau apa ni. Sampai opis aku search kat google dan ini websitenya kalau korang nak tau. Klik di sini BioSense.

Produk ni boleh dijadikan kompos organik dengan cara menggunakan sisa makanan kita yang terdapat kat dapur. Contohnya kalau ada makanan yang tak habis ataupun perut ikan ke, ayam ke pun boleh digunakan. Caranya masukkan sisa makanan ke dalam container yang disediakan oleh biosense pastu masukkan pula biocatalyst. Bila dah penuh container tu tutup rapat-rapat pastu biarkan je. Masa yang diambil untuk sisa makanan tu menjadi kompos organik hanya 7 hari je. Biasanya sampah yang kita buang kan akan berbau tetapi bila menggunakan bio kitchen compost ni jangan risau la memang tak akan berbau. Ni info yang aku dapat sikit dari apa yang aku tengok kat MHI tu.Inilah container dan biocatalyst

Info kaedah-kaedah bio kitchen compost korang klik kat sini.



Sebenarnya bagus jugak product ni dicipta kerana dapat memelihara alam sekitar.

6 patah-patah kata:

Watierman berkata...

Tak Busuk ke Jeida...dah ada org try ke benda ni???

caluk@cencaluk berkata...

sempat kau layan mhi lagi yer

Jieda berkata...

kak watie...seperti kata orang kat dalam MHI tadi,takde bau pun.Mungkin kegunaan biocatalyst tu memerangkap bau kot

caluk...aku tengok sekejap je.kalau tengok sampai habis mau aku kena surat saman hahaha

azieazah berkata...

Setuju.. suatu usaha yang baik...

Unknown berkata...

Kalau.nak beli dgn siapa ye

Unknown berkata...

Nak beli.mcm.mana